Tahun : 4 Al Farabi
Tema : Keluargaku berwawasan
Tajuk : Pendidikan untuk masa depan
Fu
|
1.0 Berbual dengan keluarga, rakan sebaya
dan pihak lain dalam
situasi formal dan tidak formal.
|
Fs
|
1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan semasa
menjalankan transaksi
dalam urusan harian untuk mendapatkan barangan
atau
perkhidmatan.
|
Objektif : Pada akhir pengajaran murid dapat:
1. menyatakan secara lisan transaksi menyimpan wang secara
bertatasusila.
2. membina 3 ayat tanya
dengan menggunakan kata Tanya yang
sesuai.
Langkah
|
Isi kandungan
|
Aktiviti
|
Catatan
|
|||
Set
Induksi
(5
minit)
|
1.
Memaparkan logo Bank
Maybank.
2.
Bersoal jawab
mengenai logo
tersebut.
·
Pernahkan kamu melihat logo
ini?
·
Perkhidmatan apakah yang
disediakan di sini?
·
Namakan bank-bank lain yang
kamu tahu?
|
1.
Murid dipaparkan slaid
logo Bank Maybank.
2.
Murid bersoal jawab
mengenai logo yang
dipaparkan.
3.
Murid memberikan
contoh-contoh bank
yang mereka ketahui
|
Pendekatan
Induktif
Kaedah
terus
Teknik
bersoal jawab
ABM
Paparan
logo bank
|
Langkah
|
Isi kandungan
|
Aktiviti
|
Catatan
|
|||
Langkah
1
(10
minit)
|
1.
Menyenaraikan
perkhidmatan yang
disediakan di bank.
Contoh
jawapan:
·
menyimpan wang
·
mengeluarkan wang
·
pembayaran bil
|
1.
Murid ditunjukkan
sebuah buku bank di
hadapan kelas.
2.
Murid diminta
menyenaraikan jenis
perkhidmatan yang
disediakan
di bank.
|
Pendekatan
Induktif
Kaedah
terus
Teknik
perbualan
ABM
Gambar
buku bank
|
|||
Langkah
2
(20
minit)
|
1.
Membaca petikan
dialog yang disediakan.
·
|
1.
Murid membaca
petikan dialog yang
diedarkan guru secara
mentalis.
2.
Murid yang dipilih
membaca petikan
dialog secara mekanis.
3.
Beberapa orang murid
melakonkan watak
dalam dialog dengan
bimbingan guru.
|
Pendekatan
Induktif
Kaedah
terus
Teknik
perbualan
ABM/BBM
Petikan
dialog
|
|||
Langkah
3
(10
minit)
|
1.
Cara mengisi borang
penyimpanan wang.
|
1.
Murid diedarkan
borang penyimpanan
wang.
2.
Murid melengkapkan
borang penyimpanan
wang dengan bantuan
guru.
|
Pendekatan
Induktif
Kaedah
terus
Teknik
bersoal jawab
|
Langkah
|
Isi kandungan
|
Aktiviti
|
Catatan
|
Langkah
4
(12
minit)
|
1.
Latihan bertulis.
(membina ayat dengan
menggunakan kata
tanya yang sesuai)
Contoh:
|
1.
Murid diminta
membina
3 ayat
dengan menggunakan
kata tanya yang diberi.
|
Pendekatan
Induktif
Kaedah
terus
|
Penutup
(3
minit)
|
Rumusan
isi pelajaran
|
1.
Murid diminta
menyatakan semula
apa yang telah
dipelajari pada hari ini.
|
Pendekatan
komunikatif
|
Tahniah diatas kejayaan menghasilkan blog ini.RPH tak perlu dimasukkan dalam blog, banyakkan latihan-latihan untuk pelajar.
ReplyDeleteTerima kasih.Saya akan cuba perbaiki.
ReplyDeleteTahniah Buat Cikgu Azizi.....!
ReplyDelete