Tahun : 4 Al Farabi
Tajuk : Hari Kantin
Tema : Minggu Kokurikulum
FU : 1.6 : Menyatakan sesuatu kemahuan semasa menjalankan transaksi dalam urusan
harian untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
Aras 2 ( i )Menggunakan kata dan istilah yang betul semasa berurusan.
FS : 5.1 :Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan
memahami perkara yang dibaca.
Aras 1 ( i )Membaca perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Objektif : Pada akhir pelajaran di harap murid dapat:
1. menggunakan sekurang-kurangnya 3 istilah matematik dalam ayat secara lisan.
2. membaca dialog yang dikemukakan dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang
betul.
Sistem Bahasa : Morfologi- Penjodoh bilangan, kata adjektif, kata berimbuhan
Sintaksis - Ayat tunggal, ayat majmuk, ayat penyata, ayat permintaan
Pengisian Kurikulum : Ilmu – Kajian Tempatan, Matematik
Nilai – bertolak ansur, kerajinan,
KBT : KP -Matematik, kinestetik, verbal linguistic
KB-menghubung kait, menyenaraikan, mengelas
BCB- membaca dialog,
BBM : Gambar wang, petikan dialog, lembaran kerja.
Langkah/
masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti pembelajaran dan pengajaran
|
Catatan
|
Set induksi
(5 minit)
|
Mempamerkan gambar wang.
Bersoal jawab
1. Apa yang cikgu pegang?
2.Pernahkan kamu
menggunakannya?
3.Cuba nyatakan nilai-nilai lain
yang kamu tahu?
4. Apakah nama mata wang yang
kita gunakan di Malaysia.
5. sebutkan nama mata wang lain
yang kamu tahu ?
|
1.Murid ditunjukkan sekeping wang
RM10.
2. Murid bersoal jawab untuk
mengaitkan dengan tajuk
pelajaran.
|
KBT
Logik matematik
Verbal linguistic
KBKK
Menyenaraikan
Menghubungkait
Mengelas
BBM
Wang RM10
|
Langkah/
masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti pembelajaran dan pengajaran
|
Catatan
| |||||||||||||
Langkah 1
10 minit
|
Memperkenalkan wang.
Contoh:
Ø RM1
Ø RM5
Ø RM10
Ø RM50
Ø RM100
|
1. Murid dipamerkan contoh wang
kertas di hadadapan kelas.
2. Murid diminta menyebut
nilai wang yang dipamerkan.
3. Murid diedarkan wang contoh
mengikut kumpulan dan diminta
mengamati contoh wang tersebut
dari segi warna, saiz , gambar dan
nilai.
|
KBT
Logik matematik
Verbal linguistic
KBKK
Menyenaraikan
Menghubungkait
Mengelas
BBM
Gambar wang
Contoh-contoh wang
| |||||||||||||
Langkah 2
20 minit
|
Dialog
(Suasana di Hari Kantin sekolah)
Ø rujuk lampiran
|
1. Murid diedarkan petikan dialog
mengenai suasana di Hari Kantin
sekolah.
2. Murid diminta membaca secara
mentalis.
3. Murid membaca dialog mengikut
kumpulan.
4. Tiga orang murid dipanggil ke
hadapan untuk membaca dialog
dengan sebutan dan intonasi yang
betul.
5. Murid berbincang bersama guru
mengenai isi tersurat yang
terdapat dalam dialog.
|
KBT
Logik matematik
Verbal linguistic
KBKK
Menghubungkait
BBM
Petikan dialog
| |||||||||||||
Langkah 3
15 minit
|
Lakonan spontan suasana di kantin sekolah
|
1. Murid diberi arahan untuk
melakonkan situasi jual beli di
kantin sekolah.
2.Beberapa orang murid secara
sukarela tampil ke hadapan untuk
melakonkan situasi tersebut.
3. Murid dan guru berbincang
tentang kepentingan kegunaan
wang untuk urusan jual beli.
|
KBT
Logik matematik
Verbal linguistic
KBKK
Menghubungkait
|
Langkah/
masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti pembelajaran dan pengajaran
|
Catatan
|
Langkah 4
7 minit
|
Latihan bertulis.
|
1. Murid dikehendaki menukar ayat
matematik dalam bentuk
perkataan.
2. Murid dan guru berbincang
mengenai jawapan yang betul.
|
KBT
Logik matematik
Verbal linguistic
KBKK
Menghubungkait
BBM
Petikan dialog
|
Penutup
3 minit
|
Nyanyian lagu Seringgit Sidua Kupang.
|
1. Murid menyanyikan lagu Seringgit
sidua kupang bersama-sama.
2. Murid diberi rumusan pelajaran
dan penerapan nilai murni oleh
guru.
|
KBT
Logik matematik
Verbal linguistic
KBKK
Menghubungkait
BBM
Petikan dialog
|
No comments:
Post a Comment