Tuesday 6 November 2012

Rancangan Harian




Tahun                    : 4 Al Farabi
Tajuk                     : Hari Kantin
Tema                     : Minggu Kokurikulum
FU                         : 1.6        : Menyatakan sesuatu kemahuan semasa menjalankan transaksi dalam urusan
               harian  untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.

                                               Aras 2 ( i )Menggunakan kata dan istilah yang betul semasa berurusan.
FS                                  : 5.1              :Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan
                                                             memahami perkara yang dibaca.

                                           Aras 1 ( i )Membaca perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi ayat
                                           tunggal dan ayat  majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.

Objektif                  : Pada akhir pelajaran di harap murid dapat:

                                 1. menggunakan sekurang-kurangnya 3 istilah matematik dalam ayat secara lisan.
                                 2. membaca dialog yang dikemukakan dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang
                                     betul.

Sistem Bahasa       : Morfologi- Penjodoh bilangan, kata adjektif, kata berimbuhan
                                  Sintaksis   - Ayat tunggal, ayat majmuk, ayat penyata, ayat permintaan

Pengisian Kurikulum : Ilmu – Kajian Tempatan, Matematik
                                     Nilai – bertolak ansur, kerajinan,

KBT                         : KP -Matematik, kinestetik, verbal linguistic

      KB-menghubung kait, menyenaraikan, mengelas

      BCB- membaca dialog,

 BBM                       : Gambar wang, petikan dialog, lembaran kerja.                           

Langkah/
masa
Isi pelajaran
Aktiviti pembelajaran dan pengajaran
Catatan

Set induksi
(5 minit)

Mempamerkan gambar wang.

Bersoal jawab
1. Apa yang cikgu pegang?
2.Pernahkan kamu
    menggunakannya?
3.Cuba nyatakan nilai-nilai lain 
    yang kamu tahu?
4. Apakah nama mata wang yang 
    kita gunakan di Malaysia.
5. sebutkan nama mata wang lain
    yang kamu tahu ?

1.Murid  ditunjukkan sekeping wang
     RM10.
2. Murid bersoal jawab untuk
     mengaitkan dengan tajuk
     pelajaran.

KBT
Logik matematik
Verbal linguistic

KBKK
Menyenaraikan
Menghubungkait
Mengelas

BBM
Wang RM10







Langkah/
masa
Isi pelajaran
Aktiviti pembelajaran dan pengajaran
Catatan

Langkah 1

10 minit

Memperkenalkan wang.

Contoh:
Ø  RM1
Ø  RM5
Ø  RM10
Ø  RM50
Ø  RM100


1. Murid dipamerkan contoh wang
    kertas di hadadapan kelas.

2. Murid diminta menyebut
    nilai wang yang dipamerkan.

3. Murid diedarkan wang contoh 
    mengikut kumpulan dan diminta  
    mengamati contoh wang tersebut
   dari segi warna, saiz , gambar dan
   nilai.









 










KBT
Logik matematik
Verbal linguistic

KBKK
Menyenaraikan
Menghubungkait
Mengelas

BBM
Gambar wang

Contoh-contoh wang



Langkah 2

20 minit

Dialog
(Suasana di Hari Kantin sekolah)
Ø  rujuk lampiran


1. Murid diedarkan  petikan dialog
   mengenai suasana di Hari Kantin  
   sekolah.

2. Murid diminta membaca secara
    mentalis.

3. Murid membaca dialog mengikut
    kumpulan.

4. Tiga orang murid dipanggil ke
    hadapan untuk membaca dialog
   dengan sebutan dan intonasi yang
   betul.

5. Murid berbincang bersama guru
    mengenai isi tersurat yang
    terdapat dalam dialog.


KBT
Logik matematik
Verbal linguistic

KBKK
Menghubungkait

BBM
Petikan dialog


Langkah 3

15 minit

Lakonan spontan suasana di kantin sekolah


1. Murid diberi arahan untuk
    melakonkan situasi jual beli di
    kantin sekolah.

2.Beberapa orang murid secara
    sukarela tampil ke hadapan untuk
    melakonkan situasi tersebut.

3. Murid dan guru berbincang
   tentang kepentingan kegunaan
   wang untuk urusan jual beli.


KBT
Logik matematik
Verbal linguistic

KBKK
Menghubungkait


Langkah/
masa
Isi pelajaran
Aktiviti pembelajaran dan pengajaran
Catatan

Langkah 4

7 minit

Latihan bertulis.
  • menukar ayat matematik dalam bentuk perkataan.




1. Murid dikehendaki menukar ayat
    matematik dalam bentuk
    perkataan.

2. Murid dan guru berbincang   
    mengenai jawapan yang betul.

KBT
Logik matematik
Verbal linguistic

KBKK
Menghubungkait

BBM
Petikan dialog


Penutup

3 minit

Nyanyian lagu Seringgit Sidua Kupang.

1. Murid menyanyikan lagu Seringgit
    sidua kupang bersama-sama.

2. Murid diberi rumusan pelajaran
   dan penerapan nilai murni oleh
   guru.


KBT
Logik matematik
Verbal linguistic

KBKK
Menghubungkait

BBM
Petikan dialog



No comments:

Post a Comment