Memahami Petikan
Tahun :
4 Al Farabi
Tema :
Keluargaku Sayang
Tajuk :
Memahami Petikan
Masa :
8.20 – 8.50pagi
Fokus Utama : 5.1 A1(ii)Membaca
kuat teks prosa dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar
serta memahami perkara yang dibaca.
Fokus Sampingan : 8.1 A1(i)Membina dan
menulis perkataan ayat tunggal dan ayat majmuk.
Objektif :
Pada akhir pengajaran murid dapat ;
1)membaca petikan dengan sebutan dan intonasi
yang betul.
2)menjawab soalan pemahaman yang diberikan
dengan betul.
Sistem Bahasa : Tatabahasa – Ayat Penyata
Kosa Kata
Peribahasa
Pengisian Kurikulum : Ilmu – Pendidikan Moral
Nilai Murni – Kasih sayang,bekerjasama
Kewarganegaraan –Bekerjasama,hormat-menghormati
Kemahiran Bernilai Tambah : Kemahiran
Berfikir –Menjana idea
Pembelajaran
Kontekstual –mengaitkan pengalaman sedia ada.
Bahan Bantu Mengajar : Petikan.
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI P&P
|
CATATAN
|
Set Induksi
( 3 minit )
|
Guru bersoal jawab dengan murid mengenai
pengalaman murid ditinggal keluarga.
|
Sebab :
i.ibubapa bekerja
ii.melawat datuk dan nenek
iii.ibubapa tunai haji
|
Langkah 1
( 8 minit )
|
Guru mengedarkan petikan teks.
-Murid diminta membaca senyap.
- Beberapa orang murid diminta membaca teks
dengan kuat dengan sebutan dan intonasi yang betul.
|
Petikan teks.
|
Langkah 2
( 7 minit )
|
Murid diminta memberi penerangan tentang teks
yang dibaca.
-murid diminta mencari makna perkataan yang
bergaris dalam petikan dengan menggunakan kamus.
-murid diminta membina ayat daripada
perkataan yang diberikan oleh guru.
|
Kosa kata :
-menanak
-mengemas
-mengulangkaji
-berdikari
-uniform
|
Langkah 3
(10 minit )
|
Murid diminta menjawab soalan pemahaman yang
disediakan.
|
|
Penutup
( 2 minit )
|
Murid merumus isi pelajaran dan nilai murni.
|
|
No comments:
Post a Comment